Love to Make Up

Beauty Pic

Image

Poll

Draag jij make-up:

Recent comments

Wat zijn parabenen?

Parabenen wat zijn ze nu juist? Waarvoor dienen ze? En zijn ze nu echt schadelijk? Op al deze vragen en veel meer geeft Lien ons vandaag een antwoord!



Uit de winactie van deze week bleek dat heel wat mensen vragen hadden rond Parabenen. Daarom had ik al langer een stukje gepland over dit onderwerp.

Allereerst een beetje theorie:

Parabenen: Waar zijn ze voor?


Parabenen zijn bedoelt om produchten houdbaar te maken. Opdat er geen nare schimmels en beestjes in gaan wonen waardoor het schadelijk voor ons wordt.
Ze worden zowel in de cosmetica-industrie als in de voedselindustrie gebruikt. En je kunt ze ook terugvinden in bepaalde inkt, lijm en verfsoorten.

Als je op je etiket van een voedingsmiddel E214 t/m E219 ziet staan, dat zijn de nummers die in de EU gebruikt worden om parabenen aan te duiden.


 



 Parabenen: Wat zijn het?


Parabenen zijn van synthetische herkomst maar zijn nauw verwant aan Benzoëzuur. Benzoë wordt gemaakt van harssoorten. Benzoëzuur komt bijvoorbeeld voor, in hoge concentraties, in Cranberry’s. En wordt ook gebruikt als conserveermiddel. Maar omdat Benzoëzuur maar werkzaam is tot een bepaalde Ph waarde (PH=zuurgraad) gebruikt men veelal Parabenen omdat deze in veel breder Ph bereik werkzaam is en blijft. Parabenen zijn dus in veel meer producten te gebruiken en werkzaam.


Er zijn 4 soorten Parabenen, te weten: Methylparabeen, Ethylparabeen, Propylparabeen en Butylparabeen. Butylparabeen wordt niet gebruikt in levensmiddelen.



Praktijk:

Jullie hebben ongetwijfeld met z’n allen allemaal veelvuldig dingen gehoord en gelezen over Parabenen. En veel producenten schermen tegenwoordig met termen als “Zonder Parabenen” of  “Parbeenvrij”. Om in te haken op de steeds groter wordende afkeer van deze stoffen.

Deze afkeer is niet helemaal onbegrijpelijk omdat Parabenen wel discutabele stoffen zijn.

Waarom nu deze afkeer?


Parabenen zouden kankerverwekkend zijn! Dat is de voornaamste reden.

De grootste afkeer is afkomstig van een onderzoek dat aantoonde dat bij een onderzoek naar borstkanker bij de onderzoeksgroep Parabenen is gevonden in het borstweefsel waar ook tumoren zijn gevonden.
Men heeft echter in dit onderzoek ook gezegd dat men niet wist hoe deze Parabenen daar terecht zijn gekomen. En men heeft ook niet onderzocht of  in het gezonde weefsel niet ook Parabenen zaten. Eigenlijk een zeer onnauwkeurig en incompleet onderzoek dus. Maar sindsdien zijn Parabenen gelinkt aan kanker.

Feitelijk gezien is er dus geen wetenschappelijk bewijs wat aantoont dat Parabenen kankerverwekkend zouden zijn.


 




Wel wordt duidelijk, in de loop van de aflopen jaren steeds meer, dat Parabenen dus wel in je lichaam terecht komen op de een of andere manier. En ook wordt duidelijk dat onze huid na vele jaren van gebruik van deze stoffen ineens een allergische reactie erop kan geven.


Het wordt een grote optelsom, en op een gegeven moment zegt de huid:
STOP, tot hier en niet verder”.
Dan krijgt men bijvoorbeeld uitslag of ontstaat een zwaar geirriteerde huid.

Je hebt dan een intolerantie voor Parabenen ontwikkeld, en vanaf dat moment moet je enorm opletten wat voor producten je gebruikt.
Maar omdat ze niet alleen in cosmetica zitten maar ook in voedingsmiddelen kan niet alleen maar verwijtend gedaan worden tegen de cosmetica-industrie. Je zult dan ook goed op etiketten moet lezen van voedingsmiddelen, omdat ze daarin ook gebruikt worden.

Verder kan ik nog aangeven dat ook de Nederlandse KWF Kankerbestrijding aangeeft dat er geen reden is om Parabenen in verband te brengen met borstkanker.

Mijn conclusie:

Paniek is ongegrond, en onnodig.
Gezond verstand brengt je een stuk verder.

Parabenen zijn vooralsnog een noodzakelijk “kwaad”. Omdat je zieker kan worden van alle bacterien en schimmels die in producten gaan groeien die je gebruikt wanneer er geen Parabenen in zitten.

Dat wil echter niet zeggen dat ik het niet toejuich dat er veel onderzoek wordt gedaan en gezocht wordt naar een alternatief. Opdat ook het risico van het opbouwen van een allergie wordt teniet gedaan.

Helaas is de keuze beperkt. En wordt het ons niet makkelijker gemaakt omdat er vaak ook weer andere stoffen in zitten waar je ook je vraagtekens bij kunt hebben.

Maar als je dus kunt kiezen voor producten, dan is het zeker niet onverstandig om te kiezen voor producten zonder deze stoffen.


Nou dit was dan een tipje van de sluier over conserveermiddelen!
Hopelijk makkelijk leesbaar, en dus voor mensen zonder HBO Chemie ook te begrijpen


 Wil je er meer over weten? Klik hier


Bijdrage: Lien

Comments

Interessant stukje om te

Cindy (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 11:02

Interessant stukje om te lezen Caroline, thanx !

Ik raak nu idd niet in paniek ofzo, maar wel goed dat er meer produkten komen die geen parabenen bevatten. Weer een reden om eens goed de ingredienten lijsten te lezen Wink

 

LoneWolf V587 -1128 Winter in

Ugg Boots (not verified) - Mon, 11/28/2011 - 06:56

LoneWolf V587 -1128

Winter in the game, the best year for UGG boots takes account of the summer season. Through the hot summer, some adult females remain in Cheap UGG boots are designed to attract that form again, this is really a visual stimulus that fake Ugg boots or shoes can be thinner. Any turth Ugg "booties" because they are very heated.Manufactured Cheap uggs, UGG Aussie is not the same as many other sneakers. Pure sprained ankle ugg small to ensure, not to mention that these people to defend the cold breeze of the great glaciers. To start a game to start Ugg two occurs during the winter in Cheap Ugg Boots Outlet Australia, which inturn first round Ww It's really cold outside, into the cities to defend himself, the first pair of ugg boots Canada kids jumped on the planet. That is, shortly after a small period of time the progress, change the cozy Ugg boots Ireland styles only their individual styles, with a height of you.
Ugg boot styles extra height is a variety of Ugg Boots Cheap, which inturn small packages to help the leg. Let people usually harder to 6 inches away. Furthermore, UGG Classic Short honored with basic real-time nature of Ugg "boots" Ugg "booties" in an upright position also stops ugly as before, but can differnt especially with the hot model to improve. Not like the usual Ugg Classic Mini boots, Ugg boots are also made from the wool for the manufacture of shoes, much hotter. How do we know that the sheep can take skin to a healthy atmosphere that keep all wool Classic Short uggs maded by real air to the feet when walking, but not loss. This is really attractive women of all ages who want to lead to taste the different designs. Ugg too short for the purpose of generating small woman UGG Bailey Button boots worldwide.Ugg burning are very happy and comfortable and fit well to cold weather. However, as Ugg Classic Tall Metallic are harvested from natural materials, especially the extent to which people are in these breathable oxygen, and which are designed and comfortable in the summer months. Followed by the designer on the earth, Ugg are modern and stylish. UGG Classic Tall in common triplet Bailey Link, any change in market trends Uggs increase. Now that we've built in a factor of Ugg boots, the Ugg Classic Mini only comfortable and soft. However, a huge feet, you will discover your Ugg style.

Moncler Jackets, Timberland Boots, Cheap Timberland Boots, Manolo Blahnik Shoes, Ugg Boots Ireland, Ugg Boots Cheap Cheap Ugg Boots

Interessante discussie! Zelf

Joy (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 11:19

Interessante discussie! Zelf denk ik dat het risico te verwaarlozen is. In principe is alles slecht voor je of kankerverwekkend als je er te grote hoeveelheden van gebruikt of binnenkrijgt. Maar hoeveel shampoo gebruik je in de praktijk en hoeveel van deze stof(fen) zullen er in dat kleine beetje aanwezig kunnen zijn?! Ik maar me er dus niet zo druk om en gebruik gewoon de producten die ik wil gebruiken, met of zonder parabenen. Wel fijn dat het aanbod van natuurlijke(re) cosmetica steeds groter wordt.

@ Joy, een hele gezonde

Caroline (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 11:27

@ Joy, een hele gezonde instelling Wink Zo doe ik het zelf ook. Maar parabenen zijn aangetoond erg allergeen voor mensen met een gevoelige huid. Die mensen hebben dus iets minder makkelijk praten als wij die daar geen last van hebben. Daarbij, je kan van het een op het andere moment er wel allergisch voor worden, dus ook wij lopen dat risico.

Haha, dankje! Dat klopt

Joy (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 11:35

Haha, dankje! Wink

Dat klopt natuurlijk! Maar toch denk ik dat mensen met een echt gevoelige huid reageren op een combinatie van stoffen. Parfum in producten, nog vaak in overvloed aanwezig, is natuurlijk een crime als je een gevoelige huid hebt. Ik vraag me dan af of allergische reacties te wijten zijn aan parabenen of meer een combinatie van irriterende ingredienten. Ik denk zelf het laatste. Wink

Gelukkig kan ik zelf dus nog alles gebruiken wat ik wil, maar voor de mensen met een gevoelige huid lijkt het me idd erg vervelend. Sad

Beiden zijn funest, je kan je

Caroline (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 11:52

Beiden zijn funest, je kan je laten testen op een parabenen allergie. En uit de cijfers van de dermatologen blijkt dat er steeds meer mensen komen die dat hebben.
En ja, een combinatie zal vast vaak voorkomen, maar dat wil niet zeggen dat je niet 'alleen' maar allergisch kan zijn voor parabenen.

Een stukje over parfum allergenen is in de maak Wink Dat mensen weten hoe ze genoemd worden en dus weten waarop te letten op een etiket.

Oh nee, maar dat wil ik ook

Joy (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 12:09

Oh nee, maar dat wil ik ook zeker niet beweren! Wink Het zal absoluut voor mensen met of zonder een gevoelige huid funest kunnen zijn! Ik vraag me bij dat soort cijfers alleen altijd af of er echt een behoorlijke stijging is, of dat er nu gewoon meer aandacht is voor parabenen, er daarom meer en vaker op wordt getest dan in het verleden en dat dan automatisch die cijfers stijgen. Maar misschien ben ik wat te kritisch of... naïef, haha! ;) 

Ben benieuwd naar het stukje over parfum allergenen! Ik vind het iig een interessante discussie en ik hoop dat mensen, mede door dit soort artikelen, zich wat bewuster worden van de aanwezige stoffen in hun geliefde beauty-producten maar ook eventuele angst ervoor kunnen relativeren.

Ps. erg leuke site heb je! Ik hoor de laatste tijd een hoop leuke dingen over In de watten! Smile

Hele maal mee eens,

Caroline (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 12:13

Tongue Hele maal mee eens, relativeren is de beste aanpak. Gezond verstand en vraagtekens zetten soms... kom je een heel eind.
En het zou leuk zijn als er in de nabije toekomst iets gevonden wordt zodat mensen niet meer zo kritsch hoeven te zijn.

Dank je wel. Ik doe mijn best Wink en heb een boel fijne mensen die net zo enthousiast zijn als ik.

evi's picture

Wat een lang reply gesprek

evi - Wed, 08/12/2009 - 15:23

Wat een lang reply gesprek Smile

ik ben het helemaal met

Kim (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 13:32

ik ben het helemaal met jullie eens Smile

  http://www.philliesprosh

phillies jersey (not verified) - Thu, 07/14/2011 - 08:15

 

http://www.philliesproshop.com/jimmy-rollins-jersey,Jimmy Rollins Jersey
http://www.philliesproshop.com/mike-schmidt-jersey,Mike Schmidt Jersey
http://www.philliesproshop.com/mitch-williams-jersey,Mitch Williams Jersey
http://www.philliesproshop.com/patrick-burrell-jersey,Patrick Burrell Jersey
http://www.philliesproshop.com/pedro-martinez-jersey,Pedro Martinez Jersey
http://www.philliesproshop.com/pete-rose-jersey,Pete Rose Jersey
http://www.philliesproshop.com/placido-polanco-jersey,Placido Polanco Jersey
http://www.philliesproshop.com/raul-ibanez-jersey,Raul Ibanez Jersey
http://www.philliesproshop.com/richie-ashburn-jersey,Richie Ashburn Jersey
http://www.philliesproshop.com/robin-roberts-jersey,Robin Roberts Jersey
http://www.philliesproshop.com/roy-halladay-jersey,Roy Halladay Jersey
http://www.philliesproshop.com/roy-oswalt-jersey,Roy Oswalt Jersey
http://www.philliesproshop.com/ryan-howard-jersey,Ryan Howard Jersey

Interessant, moest soms wel

Ségo (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 14:57

Interessant, moest soms wel een regel herlezen om mee te zijn Tongue

 Ik zie geen reden tot paniek, zoals je zegt. Het zit gewoon bijna overal in en bovendien kun je van alles kanker krijgen. Natuurlijk is dat een zwaar onderwerp. Roken moet je best vermijden, maar what about gsm's en deze parabeentjes? Moeten wij écht alles bannen om gezond te blijven?

evi's picture

Ik moest ook soms wel eens

evi - Wed, 08/12/2009 - 15:26

Ik moest ook soms wel eens een regeltje terug lezen om helemaal up to date te zijn, het blijft een ingewikkeld onderwerp natuurlijk Smile


Aah kankervrij leven is gewoon een illusie, er is van alles wat schadelijk voor je is.

ik heb ook regelmatig

steffi (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 15:47

ik heb ook regelmatig herlezen , amai zo'n ingewikkeld onderwerp, maar caroline kan alles zeer goed uitleggen wat het voor ons toch wel een pak makkelijker maakt. Maar in producten die parabeenvrij zijn daar zit dan gewoon een alternatief in of hoe moet ik het begrijpen? Want bv de shampoo van YTC is parabeenvrij als ik mij niet vergis? Gaan hier dan bv ook shimmels in ontstaan of wordt dat vermeden door een alternatief.

Klopt helemaal Steffi Het is

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:41

Klopt helemaal Steffi Wink
Het is niet zo dat omdat ze dan geen Parabenen gebruiken dat er dan helemaal geen conservering meer in zit en je dus kan hebt op een schimmelig product. Ze gebruiken er andere middelen voor waar geen Parabenen in zitten. Dus gewoon helemaal veilig!

Bedankt voor deze uitleg! Ik

Nathalie (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 14:59

Bedankt voor deze uitleg! Ik had toch al een tijdje een aantal vragen over parabenen en nu weet ik tenminste wat parabenen juist zijn. Je legt alles echt altijd heel duidelijk en begrijpelijk uit. Ik kijk al uit naar je volgende artikel.

Fijn dat het heeft geholpen

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:42

Fijn dat het heeft geholpen Wink

Ik weet waarschijnlijk wel

Demi (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 16:11

Ik weet waarschijnlijk wel waarom men denkt dat het kankerverwekkend is. Uit de samenstelling blijkt dat een koolstofwaterstof (CH3) en een alcohol in de groep is. Eigenlijk is bijna alles opgebouwd uit koolwaterstoffen. Als je bijvoorbeeld koolwaterstoffen verbrand zijn ze ook carcinogeen dus kankerverwekkend. Denk aan verbrand vlees bij het barbecuen. Als het vlees zwart is en harde stukken (koolstof)na het barbecuen heeft dus niet meer opeten want dit is absoluut niet goed.

Daarnaast is het zo, voor elke stof geldt er een maximale dosis voor nodig is om bijvoorbeeld allergisch te worden. En dat zou dus kunnen zijn voor Parabenen. Voor ieder persoon staat een andere maximale hoeveelheid. Bijv. Je smeert al jaren lang met dezelfde creme maar opgegeven moment raakt je huid geirriteerd en je krijgt rode vlekken. Dat wil zeggen dat je over je max zit en je huid er dus op gaat reageren! Dus hetzelfde wat Lien zegt dat je huid zegt STOP, nu is het genoeg!

Of het kankerverwekkend is dat weet ik niet maar het zou dus ook kunnen zijn dat wanneer iemand jaren lang met een creme smeert met Parabenen dat door dringen in de huid en het weefsel daaronder. Het weefsel daarin kan zich gaan muteren doordat de Parabenen lichaamsvreemde stoffen zijn en daardoor kunnen er dus tumoren ontstaan.

Zo een beetje lang verhaal maar totdat er wat meer duidelijk is denk ik dat je je niet extreem zorgen hoeft te maken om die Parabenen.

Zodra mijn school weer begint zal ik eens vragen hoe het zit want ik doe namelijk laboratorium school. Er zal vast wel een leraar rond lopen die daar een antwoord op weet. Als ik het weet zal ik het Evi laten weten!

 

evi's picture

Thx voor je aanvullende

evi - Wed, 08/12/2009 - 20:52

Thx voor je aanvullende uitleg Demi, maar jij studeert het dan ook, dus je weet er zelf ook veel van! In het hoeveelste jaar zit je? En wat wil je er juist mee doen?

De reden waarom er gedacht

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:45

De reden waarom er gedacht wordt het kankerverwekkend is, is omdat er bij patienten met borstkanker Parabenen in de kwaadaardige gebieden zijn gevonden. Heeft niets met de soort stof te maken Wink
Echter het onderzoek dat dat pretendeert heeft niet ook gezonde mensen onderzocht of zij ook Parabenen in hun weefsel hadden, en ook niet gezond weefsel van diezelfde patienten met de tumoren. Ze hebben ook geen onderzoek gedaan naar de manier waarop dat daar gekomen zou zijn. Enkel een conclusie getrokken uit het feit dat ze werden aangetroffen.
Een zeer incompleet onderzoek dus waar je gewoonweg geen conclusie aan kan verbinden.

Goed uitgelegd van die maximale dosis! Dat bedoelde ik precies Wink

Ik ben zelf allergisch

Cindy (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 17:30

Ik ben zelf allergisch geworden voor parabenen en het is echt ONTZETTEND vervelend. Sowieso om uit te vinden hoe het in godsnaam mogelijk was dat ik er van de een op de andere week zo bizar aan toe was dat ik soms 's ochtends mijn ogen nauwelijks open kreeg. Het zit in vrijwel alle make-up, creme's, removers, bodylotions, zelfs in sommige deo's!

Zelfs merken die claimen 'natuurlijk' of 'hypo-allergeen' te zijn, zoals Lush, Clinique en Sisley gebruiken het in hun producten. Terwijl een Clinique vrouwtje met droge ogen zei dat ze geen parabenen gebruiken. Echt heel erg asociaal, want als ik dus producten gebruik krijg ik hele dikke ogen, rode vlekken, schrale huid, jeuk, noem maar op.

Voor mij is het dus positief dat er steeds meer producten/merken komen zonder parabenen, maar het aanbod blijft nog steeds karig. Daarom vind ik het erg goed dat er door dit soort stukjes aandacht op gevestigd wordt!

 

 

evi's picture

He wat vervelend Cindy, welke

evi - Wed, 08/12/2009 - 20:53

He wat vervelend Cindy, welke merken kan je dan wel gebruiken?


Yes to carrots is parabeenvrij dacht ik eh?

Wat jammer Cindy, en wat

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:46

Wat jammer Cindy, en wat ontzettend die nare reacties van je huid. Gelukkig zijn er steeds meer alternatieven en hopelijk straks gewoon producten zonder nare stoffen waar je allergien van kan ontwikkelen.

Bedankt voor jullie reacties

Cindy (not verified) - Fri, 08/14/2009 - 13:26

Bedankt voor jullie reacties Smile

Ja gelukkig komen er steeds meer merken die helemaal of deels parabeenvrij zijn. Ik ben dan ook een fervent Yes To Carrots gebruikster! Smile

Sephora is voor een groot

Maya (not verified) - Fri, 01/28/2011 - 23:51

Sephora is voor een groot deel parabeen-vrij! Laughing out loud

Dit stukje heeft mij dus echt

Patricia (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 17:33

Dit stukje heeft mij dus echt wel geholpen Smile

Fijn om te horen!

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:46

Fijn om te horen!

Oh bedankt voor je antwoord!

Elusive (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 18:48

Oh bedankt voor je antwoord! Smile Voor mij was het alvast duidelijk!

Liefs,

Elusive

Cool Soms is het even dubben

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:46

Cool Wink Soms is het even dubben of het nou goed te lezen is of niet.

http://www.redsoxjerseyshop.c

phillies jersey (not verified) - Thu, 07/14/2011 - 08:16
http://www.redsoxjerseyshop.com/adrian-gonzalez-jersey

Ik vroeg me al een hele tijd

Cees (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 19:03

Ik vroeg me al een hele tijd af hoe dat nu allemaal zat met die parabenen overal. Heel goed artikel, duidelijk uitgelegd Carolien! Hier heb ik echt iets aan, nu snap ik het Smile!

Fijn, en bedankt

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:47

Fijn, en bedankt Wink

Super interessant stukje. Ik

vivaglamx3 (not verified) - Wed, 08/12/2009 - 21:16

Super interessant stukje. Ik vroeg mij altijd al af wat parabenen zijn en waarom de producten van Yes to Carrots zo bekend zijn omdat ze parabeenvrij zijn. Dit heeft veel duidelijk gemaakt!

Handig he, mijn vader zei

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:47

Handig he, mijn vader zei altijd "Kennis is macht" en hij had gelijk, al vond ik het toen zwaar overdreven hehe

Weet heel interessant

Ioni (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 12:29

Weet heel interessant Lien!

Ik let zelf totaal niet op parabenen maar ik weet dat ik vele malen minder producten voor mijn lichaam/gezicht gebruik dan sommige andere dames. Dus ik maak me er niet zo druk om.

Wel vraag ik me af of ik niet allergisch ben voor eentje doordat ik al een paar keer een maffe reactie gehad heb op maskers uit de winkel. Maar ook daarbij heb ik zoiets van 'kan ook wel zonder'. Zeker zolang jij en sereen maskers blijven maken waar ik wel goed tegen kan Laughing out loud

Met onze maskers loop je geen

Caroline (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 17:48

Met onze maskers loop je geen risico, maar je kunt zelfs allergisch zijn voor klei.
Misschien dat je een overgevoeligheid hebt voor bepaalde geurstoffen, dat hebben heel veel mensen en dat zit wel ook vaak in "kant en klare" maskers.

Zeer interessant om te lezen,

Ivy (not verified) - Thu, 08/13/2009 - 19:50

Zeer interessant om te lezen, fijn dat je een kritische houding aanneemt en alles zelf goed uitpluist.

Hier nog even een linkje om

Caroline (not verified) - Wed, 08/19/2009 - 20:09

Hier nog even een linkje om te laten zien wat er gebeurt als er geen conserveringmiddel wordt gebruikt in een creme. En bij deze zit er dan nog niemand met "vieze" vingers in ook:

http://www.youtube.com/watch?v=UPjoOQDyQMo

Hallo Allemaal, Sinds

BrennyButterfly (not verified) - Sun, 01/24/2010 - 05:03

Hallo Allemaal,

Sinds ongeveer 3 jaar gebruik ik producten zonder parabenen. Ik had ooit een artikel gelezen van Greenpeace waarin ze waarschuwden voor deze stof. Ik merkte het vooral op wanneer ik ging zonnebaden. Van producten met parabenen en andere chemische middelen, kreeg ik last of sneller last van ´zonne´allergie. Tegenwoordig gebruik ik voor het zonnebaden het liefst de zonnebrand van Weleda. Ook zijn er ´kruiden´winkels waar je makkelijk producten zonder parabenen kunt aanschaffen. Tot op heden heb ik geen last gehad van bepaalde schimmelvorming

De producten van ´Yes to carrots´zijn favoriet. Wanneer je producten zonder parabenen wilt aankopen, lees dan goed de ingredienten lijst. Het is inderdaad waar dat veel merken die zeggen ´natuurlijk´te zijn, helemaal niet zo natuurlijk zijn. Zoals de Body Shop, de Tuinen (weet niet of deze in Belgie is gevestigd), zelfs de producten van Kneipp zijn niet helemaal natuurlijk  Ik let er op of er geen parabenen en e nummers in zijn verwerkt. Op internet en youtube kun je ook veel vinden over hoe je zelf natuurlijke schoonheidproducten kunt maken.

Ik voel me er in ieder geval prettiger bij. Ik ben zelf heel gevoelig en van een lipgloss kan ik al gaan hoesten als er 'vreemde' stoffen in zijn verwerkt. Ik denk dat ik als kind/jongere te veel met producten heb geexpirimenteerd, waardoor mijn intolerantie voor niet natuurlijke producten is opgebouwd. Ik merk het aan vlekken op mn huid of een snel uitgedroogde huid.  

Natuurlijk heb ik geen bewijs, mijn gevoel zegt dat parabenen en andere middelen die we op ons lichaam smeren niet helemaal juist zijn. Voor mij klinkt het best logisch dat sommige producten kankerverwekkend zijn. Uiteraard zijn er wel meerdere dingen die kankerverwekkend (kunnen) zijn. Die stoffen zijn weekmaker, wordt ook gebruikt voor het slap maken van o.a. plastic. Bedenk zelf maar wat het met je huid en lichaam kan doen.

such a regulation. "I big

watches replica (not verified) - Mon, 09/13/2010 - 11:59

such a regulation. "I big pilot iwc think it just sends a Adobe After Effects message that no this it's Hermes Jewelry OK," Commissioner Mena R. Kaehler cartier love necklace told ABC News. "The way coco chanel you send a message to tag heuer replica businesses is through their bottom chloe bags dollar." Kaehler said hotels offer often bally handbag violent porn that can lead versace wallets to sexual assaults. "It just desensitizes omega deville people," she said. "This [new Gucci queen bag rule] is just a small replica patek philippe step in getting the conversation Gucci handbags started." Winona County employees 334 people versace handbags but officials were unable to versace men say how many nights those gucci bracelet workers spent in hotels last chanel 2010 year. The new policy would not chanel jewelry replica apply to hotels hosting conferences Miu Miu handbag or cases when porn-free hotels breguet replica watches cost at least 15 percent versace sunglasses more than alternative hotels that Gucci indy offer adult

  [url=http://www.yankeesj

phillies jersey (not verified) - Thu, 07/14/2011 - 08:16

 

[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/]yankees Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/alex-rodriguez-jersey]Alex Rodriguez Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/alfonso-soriano-jersey]Alfonso Soriano Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/alfredo-aceves-jersey]Alfredo Aceves Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/andy-pettitte-jersey]Andy Pettitte Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/babe-ruth-jersey]Babe Ruth Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/blank-jersey]yankees Blank Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/bobby-abreu-jersey]Bobby Abreu Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/brett-gardner-jersey]Brett Gardner Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/csabathia-jersey]C.C. Sabathia Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/chan-ho-park-jersey]Chan Ho Park Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/chien-ming-wang-jersey]Chien-Ming Wang Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/curtis-granderson-jersey]Curtis Granderson Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/derek-jeter-jersey]Derek Jeter Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/don-mattingly-jersey]Don Mattingly Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/hideki-matsui-jersey]Hideki Matsui Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/javier-vazquez-jersey]Javier Vazquez Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/joba-chamberlain-jersey]Joba Chamberlain Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/joe-dimaggio-jersey]Joe DiMaggio Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/johnny-damon-jersey]Johnny Damon Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/jorge-posada-jersey]Jorge Posada Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/lou-gehrig-jersey]Lou Gehrig Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/mariano-rivera-jersey]Mariano Rivera Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/mark-teixeira-jersey]Mark Teixeira Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/mickey-mantle-jersey]Mickey Mantle Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/mike-mussina-jersey]Mike Mussina Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/nick-swisher-jersey]Nick Swisher Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/phil-hughes-jersey]Phil Hughes Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/phil-rizzuto-jersey]Phil Rizzuto Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/randy-winn-jersey]Randy Winn Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/reggie-jackson-jersey]Reggie Jackson Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/robinson-cano-jersey]Robinson Cano Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/roger-maris-jersey]Roger Maris Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/thurman-munson-jersey]Thurman Munson Jersey[/url]
[url=http://www.yankeesjerseysonline.com/yogi-berra-jersey]Yogi Berra Jersey[/url]
  

Низкие тарифы на пассажирские перевозки по Украине

Online shopping has never

Thomas sabo charm (not verified) - Fri, 10/08/2010 - 10:04

Online shopping has never been so fun.thomas sabo silver Everyone knows that cars and trucks are pricey goods, and nobody likes thomas sabo charms to pay what the car lots are demanding; thomas sabo charm sale bargaining with a salesman is undeniably no fun, either, particularly if he forever has to go talk to the manager. cheap thomas sabo charms With an internet police auction, you are in control. Offer what you're willing to pay considerably less than you might imagine and be in charge.discount thomas sabo charms With a tough economy to ride out, searching for bargains at an internet police auction simply makes sense.thomas sabo charm clearance Whenever you're faced with a decision concerning what to get somebody for a gift or are seeking something distinctive for your house or office, thomas sabo charms australia it's a great move to check out a police auction.thomas sabo charm club Deciding on a new career for teachers is suitable most especially in these hard times. thomas sabo charm club It is common knowledge that mentors do have little pay. So, to compensate for their lack in terms of financial, thomas sabo clearance sale some may resort to a new job away from the educational institution. But one better option is to create and build a business.thomas sabo australia Resorting to entrepreneurship is the new trend. This is in fact suggested to professionals who want to increase their current income without going away from their current profession. If you still want to be a teacher and yet are seeking ways to improve your salary, entrepreneurship is the answer. To aid you with the ideas on what business might be suitable for an educator, thomas sabo jewelleryhere are some suggestions.

If you are willing to buy a

loans (not verified) - Sat, 10/09/2010 - 00:03

If you are willing to buy a car, you would have to get the mortgage loans. Furthermore, my sister always uses a student loan, which supposes to be the most firm.

Office 2010 is powerful! Micr

Anonymous (not verified) - Tue, 12/28/2010 - 05:49

Office 2010 is powerful!

Microsoft Office 2010 is the best software in the world.

Microsoft word is so great!

Office 2007 makes life great!Manypeople like 

Microsoft Office.Microsoft Office 2007 iswelcomed by the whole world. 

Office 2007 keyIs available here.Office 2007 download is on salenow!

Office 2007 Professional bring me so much convenience.

Windows 7 make life wonderful!

Outlook 2010 is my love.

Microsoft outlook is convenient!Microsoft outlook 2010 is convenient!

Five Finger Shoes is the

Vibram Five Fingers Shoes (not verified) - Mon, 05/16/2011 - 09:53

Five Finger Shoes is the newest instance of our unremitting dedicate to study and product creation at Vibram Five Fingers Sprint Industrial Designer Robert Fliri first introduced the concept of Vibram Shoes to Marco Bramani, grandson of Vibram founder Vitale Bramani, who immediately accept the idea with pleasure. That original idea has developed into a premium collection of barefoot performance shoes known simply asVibram Five Fingers Shoes.


Powered by Valkiers Marketing in partnership with Creandi